07 January 2007

تجربة تحرش جنسي

كثيرون منا قد يكون تعرض لتجربة التحرش الجنسي .. سواء كنت ذكر أو أنثى .. سواء في الصغر او في الكبر .. سواء كان هذا التحرش من شخص قريب لك او غريب عنك .. سواء كان التحرش بالكلمة او اليد او اى شىء اخر .

و لكننا كعادتنا دائماً نخشى ان نتكلم عن هذه التجارب .. أو نتعدى الخطوط الحمراء التى ربما تمنعنا من الصراخ طلباً للمساعدة ..كعادتنا ممنوع علينا الخوض في الأمور الجنسية لأنها من المحرمات .. و لو قصصت احدى هذه التجارب على شخص اخر ربما نظر لك على انك المسئول عن ما وقع لك .. حتى حكمنا الشخصي على تلك التجارب قد يخلتف من شخص لأخر .. فربما يجدها البعض تجارب مؤلمة و سيئة و قد يري البعض انها تجارب ممتعة .

و لكن الشىء الغير مقبول هو أن يتعرض الاطفال لتلك التجارب .. فهم اضعف من أن يدافعوا عن انفسهم و اصغر من فهم ما يحدث لهم .. و قد تسبب تلك المواقف مشاكل نفسية لهم فيما بعد .


لهذا فقد قررت كتابة هذا الموضوع لسرد اول موقف تحرش جنسي حدث لي :


كنا في الأجازة الصيفية و ذهبنا لزيارة أقرباء لنا في مدينة اخرى غير التى اعيش بها .. و هناك طلبوا من الأسرة أن امكث لديهم عدة أيام مع أبنائهم و بالفعل فقد مكثت لديهم اسبوعين .. كنت سعيد بهذا فقد كانت هذه هي المرة الأولي لي ان أحيى بعيدا عن جو الأسرة الكئيب الممتلىء بالمشاكل و المشاحنات .. و في يوم من تلك الأيام التي قضيتها هناك ، خرجت مع أحد الأقارب إلى السوق لشراء بعض الأطعمة و لوازم البيت .. كنت في الصف الثانى الاعدادي .. لم اكن ملفت للنظر يعنى طفل عادى .. رفيع .. يلبس ملابس عادية .. بكل المقاييس لست مثير للجنس .. المهم وصلنا للفرن حيث يباع الخبز كان هناك طابور طويل أمام الشباك البيع .. طلب منى قريبي ان اقف في الطابور لأحجز دور له و سيذهب هو لشراء بعض الاشياء و حين يعود اكون قد اقتربت من الشباك فيدخل مكاني و يشتري الخبز .

و بالفعل وقفت في الطابور و كنت الأخير و لكن سريعاً جاء الكثير من الناس خلفي و لم اصبح الأخير في الصف .. كان الشخص الذي يتلوني في الدور رجل فى الاربعين من العمر .. بعد قليل من الوقت وجدت هذا الرجل يلتصق بي و يدفعني للأمام .. فسرت ذلك انه نتيجة للزحام ، و لكن بعد قليل شعرت بشيء حاد يضغط على ظهري في منطقة الأست .. بدأت أشعر بالخوف و زادت ضربات قلبي .

صراحة لم أستطع أن أحدد شعوري وقتها فلم أشعر بالضيق و لكني كنت أشعر بالخوف أيضاً .. ربما شعرت بالفضول لإكتشاف ماذا يفعل هذا الرجل و لماذا يفعله و لماذا أنا .. كنت حائراً جداً و لم استطيع أن اصدر أي رد فعل .

لم يمر وقت طويل على هذا لوضع حيث أصبحت قريب جداً من شباك بيع الخبز و لم يكن معى النقود التى سنشتري بها الخبز .. فأستدرت لأكلم الرجل الذي يتحرش بي قائلاً :

- ممكن بس اروح اجيب الفلوس من قريبي و ارجع مكاني تاني ؟؟

لم يجيب الرجل و :أنني صعقته حيث يتغير لون وجه الرجل و شعرت بخوفه الشديد .. لم افهم ماذا حدث له
ماذا اصابة ؟ و لكنني تركت المكان و ذهبت للبحث عن قريبي الذي وجدته في محل السوبر ماركت يشتري بعض الأشياء و احضرت النقود و عدت سريعاً للمخبز .

و لكن عند عودتي لم اجد الرجل و انتهي الموقف على هذا .. و لكنني ظللت افكر ماذا حدث للرجل .. و لم افهم ذلك الا بعدما كبرت .


هل تستطيع ان تخمن لماذا إرتعب هذا الرجل ؟؟؟
و هل تعرضت قبل هذا لموقف تم التحرش بك جنسياً ؟؟؟
أو هل لك تجارب كنت انت الشخص الذي يتحرش بشخص ما ؟؟؟




11 comments:

sadgayeg said...

الشيء اللي فعلا بيخليني أتسائل... ليه أحنا اللي بنحس بالتحرش ده وليه بيحصل معانا؟ ولو بيحصل كده مع الإستريت.. بيعملوا ايه؟ وبيتصرفوا إزاي؟
طبعا الراجل خاف وجري عشان معاك حد قريبك.. همم... أو كان فاكر أنك عاوزه يشتري لك العيش :P

Anonymous said...

لا تعليق
هو تقريبا خاف لحسن تدبسه فى فلوس العيش
مش كده؟
:(

Anonymous said...

هههههه
الموسيقى دى انا عملت عليها مشهد قبل كده.مسرحيه من السنه اللى فاتت. كان مونولوج حزين قوى
فكرتنى بيها

kareem azmy said...

صديقي محمد دائم الحزن :

اشكرك ع المشاركة
و لكن اتقصد ان الجاى هما من يشعرون بالتحرشات فقط
لا انا لم اقصد هنا كوننا جاى و لكن تكلمت عن الموضوع بشكل عام سواء ذكور او اناث .... او حتى اطفال

اما بخصوص ان واحد استريت يتعرض لتحرش جنسي من راجل تانى صراحة معرفش هو ممكن يعمل ايه

بس اكيد رد الفعل هيختلف حسب شخصية الانسان ده

بس يا جماعة انا كان قصدى يعنى اللى عندة موقف يحكية و كده

سركم ف بير متقلقوش
هههههههههههههههههههه

kareem azmy said...

عزيزتى وينكى :

ماشى ماشى بقى هو كان يخايف يدفع فلوس العيش
هههههههههههههههه

طيب مش هجيبلك شيكولاتة بقى

بس يا ستى هو زي ما دائم الحزن قال هو خاف لما عرف ان معاية قريبى و افتكر انى رايح اندهلة عشان اقولة انه بيعمل معاية كذا

اما بخصوص الموسيقى فمبسوط انها عجبتك
بس انتى مقولتليش انك بتمثلي كمان
ايه يابنتى انتى موهبة شاملة بقى

انا كمان كنت بمثل ف الجامعة
اية رايك نعمل مسرحية سوا ؟
ههههههههههههههههههههه

شكرا يا قمر ع المشاركة

Dalia said...

انا بحيك على جرئتك انك تحكى موقف حصلك
او يمكن عشان انت ولد الموضوع اسهل بالنسبه لك
انا كنت بفكر اكتب مقاله عن التحرش الجنسي و ازاى احنا كلنا اتعرضنا بس حسيت ان مقالى مش هيكون اكتر من اقتباس من المقالات اللى قريتها لدكاتره نفسيين

kareem azmy said...

هاي داليا

اهلا بيكى صديقة جديدة و شرفتى مدونتي

بخصوص الجرأة معتقدش انى عشان انا ولد
اصل مش انا الل كنت بتحرش عشان كده هكون جرىء
عارف مجتمعنا ده متناقض تعرفي انها تفرق كتير قوي لو انا اللى كنت بتحرش ده هيبقى عادى و هبقى راجل اما لو انا اللى بيتحرش بية فصعب شوية مش هيبقى موضوع انى ولد لانك عارفة بيقول عليه ايه ف مجتمعنا

عموما شكرا ع المشاركة

Dalia said...

اه بجد معاك حق
انا ماخدتش بالى من النقطه دى :$
يلا .. ربنا يسامحهم و يهديهم

خواطر مثليه said...

ممكن يكون خاف عشان حس انك حتروح تبلغ حد من قرايبك عليه
فعلا التحرش ده حاجه مقرفه و مقززه و خصوصا بقه و حصل للاطفال الصغيرين
مش فاهمه بيستفيد ايه اللي بيمارس التحرش ده
انا برضو اتكلمت عن الموضوع ده مره في البلوج بتاعي ياتري شوفته ياكريم؟

Anonymous said...

hi my dear friend...why you are sooo sad???would like to know..alawi from switzerland.

Anonymous said...

dears thats my 1rst time to think to left acomment but kareem really i start from two days to read about what u write and i get so interested , u talk about very important idea in our arabic sociaty that we r untill now cant face , yea its so shame but nothing describe this disguesting feeling that someone strange touch and u didnt the mean of this touch , what he gain when do that with pur child ?

Post a Comment

اشكرك على إهتمامك وتعليقك .. والإختلاف في وجهات النظر شئ مقبولة ما دام بشكل محترم ومتحضر .. واعلم أن تعليقك يعبر عنك وعن شخصيتك .. فكل إناء بما فيه ينضح .