05 January 2007

تجربتي مع الطبيب النفسي

دوما كنت اتمنى الذهاب للطبيب النفسي حتى افهم سر ما أعاني منه و ليساعدني للخلاص من المثلية الجنسية لكي اصبح كسائر البشر احب و اعشق من الجنس الاخر و ليس من بني جنسي .


طبعا كنت خائف ... خجولاً من خوض تلك التجربة .. و لكن في فترة من فترات التوبة و العودة الى الله و طلب مساعدته .. و محاولة التغلب على مشاعري و كبت كل افكاري و امنياتي و التخلى عن اى حلم عاطفي او جنسي .. تشجعت و قررت الذهاب لأحد الأطباء النفسيين .

بالطبع كنت حائراً .. لم أكن أعرف أي من الأطباء النفسيين و كنت خائف من سؤال الأخرين عن أحدهم حتى لا أثير التساؤلات .. لذلك بدات ابحث سراً .. إلى ان وجدت احدى العيادات النفسية و كان مكتوب على اللافتة
أن الطبيب حامل ماجيستير في علاج الشذوذ الجنسي .. ذهبت عدة مرات و كنت أعود من امام العيادة .. لم أكن قادر على الدخول .

الى ان جاءت لحظة شجاعة او ربما لحظة يأس .. كالذي ينتحر كوسيلة للخلاص من مشاكله .. المهم تحمست و اقتحمت باب العيادة .

دخلت لم اجد هناك بشر في العيادة و على الرغم من انه مثير للخوف إلا انني كنت أكثر سعادة خوفاً من ان يراني أحد هناك .. لم اجد هناك سوى الطبيب .. دخلت اليه رجل فى ال50 من العمر ضخم الجسمان يجلس خلف مكتبه . جلست أمامه يملئني الرعب و سألني :

- خير ؟ مالك ؟

سكت للحظة غير قادر على نطقها و لكننى أخرجتها على استحياء :

- أنا جاي .

رد قائلاً دون النظر إليّ :

- و أية يعنى .

اندهشت و طمئنني هذا الرد قليلاً و اعطاني املاً كبيراً بأن الموضوع سهل العلاج و أنني أخطأت انني لم أتي لزيارته من سنين للخلاص من تلك المعاناة و الصراعات التي عشتها ليالي و أيام .. و بدأت اسرد له ما اعتقد انه سبب كوني مثلي الجنس .. قاطعنى و سألنى .. إن كنت رأيت احد الاشخاص يفعل سكس مع أمي .. احمر وجهي غضباً .. و بانفعال أجبته طبعاً لاء .. سألني مرة ثانية إن كنت قد تعرضت للاغتصاب و انا طفل .. أجبته بالنفي .. فقال " اتفضل طيب اكشف عليك "


تمددت على سرير الكشف الموجود في احدى أركان الغرفة .. نمت على ظهري معطياً وجهي لسقف الحجرة .. لا اعرف اين سيتم فحصي من قبل طبيب نفسي .. قام من وراء مكتبه .. اقترب مني طالباً أن انزل البنطلون .. اندهشت .

انزلت البنطلون كما طلب مني .. لا اعرف ماذا سيفعل .. اخد يتفحص عضوي الذكري و يلمس المنطقة المحيطة في منطقة الفخد بأنامله .. ثم قال معقباً :

- ما انت كويس أهو ، دا انت لو نمت مع 4 نساء هتظبطهم .

لا أدري ماذا هناك وجدتني مصدوم من كلام هذا الطبيب و طريقته ف الحوار و كيف يتحدث بهذا الأسلوب .. ربما أراد ان يعطيني ثقة في نفسي و لكنني لست اعاني من عجز جنسي .. و ليس بهذه الطريقة .. لم أكن وقتها في حالة تسمح لي بالأعتراض او الرفض .. نزلت من فوق السرير .. ارتديت ملابسي .. عاد هو للجلوس خلف مكتبه .. و وجدته يمسك بقلمه و يكتب لى بعض الأدوية .. لم يهتم بمعرفة أي شىء عن حياتي أو مشاكلي و لا أي شىء .

قال لى ستستمر على هذا الدواء مدة اسبوعين .. وسوف يسبب لك هذا الدواء الإحساس بالنوم و الخمول .. و أن اعود إليه بعد اسبوعين .. و أن علاجي بسيط جداً و كل ما عليّ ان أجلس مع بنات و أن أحاول التحرش بهم او كما قال لي " تفرشهم " والله هذا هو التعبير الذى استخدمه لوصف حالة التحرش الجنسي أو عمل مقدمات العملية الجنسية و ان استطعت ان اجرب العملية الجنسية فلأفعل ذلك و ان هذا سيكون مفيد جداً لي لأنني سأجد لذة أكبر بكثير مما أجدها مع الذكور .

و انتهت الجلسة .. خرجت لا ادري ماذا حدث .. انا جئت هنا لعلاج مشاعري و ميولى و ليس بحثا عن متعة اكبر ف الجنس .. فانا لم اجرب السكس الا بعد التخرج من الجامعة اى عند سن العشرين .. اذا فالأمر ليس تعلق بمتعة جنسية .

المهم قررت أن اجرب الدواء الذي وصفه لي .. اما بخصوص الجلوس مع البنات فلم أفعل .. الغريب أن معظم اصدقائى في الجامعة كانوا بنات .. و كنت أفعل هذا لأسباب كثيرة .. ربما حتى اخفي طبيعتي و ميولي التي ربما تظهر و تتحرك عند وجودي بين الذكور .. ربما لأن مشاعري و أنا بين الإناث لن تتحرك فاصبح قوى و لا اميل لاحد من جنسي .

و مر الاسبوعين .. و ذهبت اليه مرة ثانية .. لم يتكلم معي تلك المرة أيضا .. كل ما سالني عنه هو هل مارست جنس مع فتاة ..اجبت بالنفي .. قال لابد من المحاولة .. و ان استمر على هذا الدواء الذى كان يبقيني في السرير معظم الوقت .


بعد الزيارة الثانية
قررت بعدم الرجوع له مرة اخري
و التوقف عن تناول الدواء ..

23 comments:

Anonymous said...

واو معقوله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بس يكشف عليك ويديك علاج وبيقولك حاول مع البنات للاسف انه طبيب نفسي دا ممكن طبيب بيطرني هههههههههههههههههههههههههههههههههههه انته ليش تاعب نفسك كذا.؟ انت طبيب نفسك وبيدك تعالج نفسك وتعمل اي شي انت عاوزه انت كزن صريح مع نفسك ؟عاوز ايش جنس فقط او حب مشاعر؟قرر بنفسك شو تحب وحاول لا تعذب نفسك حبيبي استمتع بحياتك وياليت اننا تقدر نتحكم بمشاعرنا مو انا متزوج والا ازال اشعر بميول شاذه ؟

Anonymous said...

حبيبي انا حاولت اعمل رد بس ما تحمل ممكن جهازي ؟المهم الرد هو

(((((((((((( انت رحت لطبيب نفسي او بيطرني ما جلس معك ولا اتكلم بس يكشف عليك وبيديك علاج؟؟؟ غريب جدا حبيبي انت طبيب نفسك انت قرر شو تب تكون شو ميولك لاتنجرف 100% لكن لاتحرم نفسك من السعاده اهم شي انت شو تحب اعمله وانت واثق بدون تردد وحاول تعالج نفسك بنفسك انا كمان متزوج وعايش طبيعي ولي 3 ابنا لكن صدقني بعد لا ازال اشعر برغبه شاذه واحاول اكتم مشاعري من زمان لكن وصلت الى قرار اني لازم استمتع مره لو كل شهريين لاني اكتشفت اني مو بس ابغى جتس ابغى حب ومشاعر واهتمام

مو مهم ان اي واحد اعجب فيه امارس معه جنس لا ممكن كلامي وصداقه معه تشعرني بالرضأ

حبي ارجو ان كلامي يفيدك واتمنى الرد على

احبك

خالد

Anonymous said...

انا اسفه بجد يا ميمو
انا ماقدرتش امسك نفسي من كتر الضحك على الموقف
بجد دا فعلا تلاقيه واحد هربان من مستشفى المجانين وانتحل شخصية دكتور عشان يستخبى
متأكد انه دكتور نفسي ؟ يعنى ماكانش بتاع أمراض عصبيه؟ اصل فيه فرق بين الاتنين
معلش يابنى.. استحمل .. دور على واحد تانى يكون فاهم شغله
زى ماخالد قال.. دا دكتور بيطرى اكيد

kareem azmy said...

حبيبتى وينكي :

بجد ده اللى حصل .... و الدكتور ده كنت بسمع عنه ايام الكلية انى دكتور نفسي و كده

انا عارف الفرق

مش عارف يا وينكي بجد

sadgayeg said...

loool
والله مت على نفسي من الضحك.. ومن التعليقات اللي ع الدكتور.. أنك غلطت ورحت للدكتور البيطري اللي جنب الدكتور اللي انت عاوزه
انت المفروض تبلغ عنه مباحث الآداب.. ع اليافطة اللي عاملة وعلى طريقة الكشف دي!!!!
محمد

إنسان said...

تصدق إنى قعدت اضحك ضحك ، ماكنتش قادر أمسك نفسي ، وضحكت كمان قوى على التعليقات على الموضوع ، ده فعلاً دكتور غريب ومش معقولة يكون طبيعى هو أكيد مخه ضارب من كتر المجانين اللى قابلهم فى حياته ، بس أنا عايز أعرف آيه هو الدواء اللى أديهولك عشان يعالج موضوع كهذا الحاجات دى عايز علاج طبيعى ، أصل أنا ذهبت أيضاً لطبيب لكن لم يفعل بالطبع مثل ما فعل هذا المجنون معك ، ولم يعطينى ادوية لعلاج هذة المشكلة ، بس أنت ممكن تذهب لطبيب آخر بس يكون طبيب بجد مش العكس

kareem azmy said...

اصدقائى دائم الحزن و هكذا خلقت :

اشكركم على مشاركتكم
و انا عارف ان الموضوع مثير للضحك
بس وقتها مكنش مثير للضحك لية
لانى مكنتش عارف اللى بعملة او اللى بيعملة الدكتور ده صح و لا غلط

انا كنت حاسس انى بغرق و كان الدكتور ده بمثابة اخر امل

و على الرغم من ترددى الكتير و انى روحتلة ده لانى فعلا كنت خلاص فاض بية و مكنتش قادر

اما بالنسبة للادوية .... صراحة مش فاكر ... بس هو كان فيها واحد مضادات اكتئاب و التانى مش فاكر
بس النوعين كان مكتوب تحذيرات كتير و كده و كانوا بيخلونى انام كتير جدا

يا ريت يا صديقى (هكذا خلقت ) انك تكتبلنا تجربتك مع طبيبك و نصيحه ليك و قالك اية و تقصد اية بالتمارين

عموما انا قريت كتير قوى حولين الموضوع ده و طرق العلاج المختلفة

و ربنا يوفقك ف العلاج و تكون امل لينا كلنا

كريم

Dalia said...

اسمح لى اقول رأيي مع احترامى لكل الردود الل قبل كده

انا شايفه انه الدكتور عمل اللى عليه و زياده
بمعنى
انه لاقى ان مشكلتك نفسيه مش عضويه
وحلها برضه نفسي مش عضوى
يعنى قالك انك تقدر تحب بنات و تمارس معاهم الجنس و برضه قالك جرب حاولت
مع انى مش متقفه معاه فى الموضوع ده من ناحيه الدين
بس بجد انا شايفه انه حل كويس و خطوه على الطريق
الجزء النفسي عليه عامل كبير بجد
حاول تبعد عن اصحابك اللى ممكن يخلوك تعمل كده
حاول تحب بنت واحده او تدور على الحب ده قريب منك اكيد هتلاقيه و ساعتها ممكن تلاقى نفسك عايزها هي كبنت
انا مش قادره احدد اد ايه مشكلتك
لان اللى ايده فى الميه مش زى اللى ايده فى النار
نصيحه منى
حاولت تروح للدكتور ده تانى انا متأكده انه بيفهم
و ان شاء الله يكون علاجك على ايديه

محمد said...

عزيزي كريم
حقا شيء مؤسف ما فعله الطبيب النفسي معك
أولا لأن المثلية ليست مرض بحاجة إلى علاج
وثانيا لأنه لم يبني ثقة بينك وبينه ولم يسأل ويحلل حالتك في حال كان هنالك أي مرض نفسي آخر مثل
الاكتئاب الذي وصف لك دواء لعلاجه

عزيزي لي تجربة مريرة مع الأطباء النفسيين
ذهبت إلى 4 أطباء نفسيين هنا في إربد شمال الأردن
لا يوجد غيرهم بالمناسبة بقية الأطباء النفسيين الأردنيين سكان العاصمة عمان
المهم نتيجة علاجي كانت لا شيء
فقط تضييع للوقت والجهد ودمار للمصروف
فقط طبيب نفسي واحد ارتحت له
قال بالحرف الواحد أنه عندما كان يختص في بريطانيا طلب منه أن يعالج مثليين حتى يتكيفوا في علاقتهم بدون مشاكل
أقصد أنه لم يكن يعتبر المثلية مرض بل حالة طبيعة وإختلاف في التوجهات الجنسية بين البشر

Anonymous said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أعتقد أن مرض الشذوذ يرجع لأحد الأسباب التاليه :
1 ضعف البنيه الجسدية.
2 ضعف الشخصية.
3 ضعف البنيه الجسدية و الشخصية معاً.
فمن أفضل طرق العلاج للضعف الجسدي و الشخصي معاً أو أحداهما هي
- الرياضة.
و ايضاً
- التحدث بصوت عال.
- السرعة في كل شي ( المشي ، الكلام ...).
- اضف إلى ذلك التدين طبعاً و بالخصوص غص البصر .
هذا ما اكتشفته بما أني شاذ أصلاً ( أحادي الجنسية ) ورجل مسلم جندي من جنود الله مستقبلاً إن شاء الله.

Anonymous said...

انا كنت عايز احكيلكم على اللي حصل معايا
بصراحة انا مستعجب جدا من كل كلمة قالها الدكتور العبيط اللى كريم راح عنده علشان اللى حصل ليا غير كده خالص انا رحت لدكتور اسمه وائل ابو هندي و عنده موقع مشهور اسمه maganin بتاع الطب النفسي انا رحت للدكتور و هو كان انسان محترم جدا و اتعامل معايا بكل احترام بس هو مش كشف عليا و لا سألني اسئلة هبلة زي اللى اتسالت لكريم بس هو قاللي اتكلم قول ات عايز تقول ايه بس بصراحة كان بيضايقني بعض تصرفاته لما كان بيتريق عليا لما كنت باحكيله عن طريقة تعاملي مع الجنس و العادة السرية خصوصا اني كنت مفرط فيها و هو مش اداني دوا بس هو قال ليا اني احاول اتجاهل كل الوساوس زي ما هو سماها و اني احاول اتقرب شوية من البنات في الجامعة و اننى احاول اعمل العادة السرية على بنات و بعد 3 جدلسات جيت عيطت له فى العيادة و قلت له اني تعبت جدا و انى مش بقيت عايز اعيش يعني اكتئاب شديييد جدا و اداني مضاد للاكتئاب مش استريحت معاه و راح مغيره بواحد تاني بس بصراحة انا مش كملت معاه لانه غالي جدا و المفروض اني ادفع 100 جنيه كل 3 اسابيع غير تمن الدواء و ده كمان غير اني بدات ارفض العلاج و بدا تجيلي افكار انى مش مسئول عن اتجاهاتي و ميولي الجنسية علشان اتعاقب عليها عند ربنا او قدام المجتمع انما الدكتور اللى كريم راح له ده مش دكتور اصلا ممكن يكون التومارجي و قاعد ماكن الدكتور

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الكريم كريم

كنت بتصفح المنتديات وبالصدفة لقيت مدونة حضرتك

وقعدت اقلب لغاية ما وصلت للموضوع ده

بصراحة مش قادرة احكم على الدكتور ....بس مقتنعة بكلام الأخ اللى موافق معاه

بالنسبة للموضوع اللى حضرتك بتتكلم عليه

بجد اخى حاول التقرب من الله جدددددداااااا

الحكاية هتكون صعبة ببساكة لأن الشيطان مش عايز كده

بس افضل جاهد نفسك جدااااا

ثق بالله ودا عن تجربة

تدعى بخشوع بجد وطلب من الله انه يبعد عنك كده

ابدأ توكل على الله

وانا متأكدة انك هتقدر باذن الله لأنى فعلا حاسة برغبتك الشديدة فى البعد عن الموضوع ده

جرب ومش تيأس

اليس الله بكاف عبده

وفقكم الله لكل ما يحب ويرضى

Anonymous said...

هاى كريم انا بكتب اول مره ليك وبحيك جدا على احساسك ومحاولاتك فى انك تحاول تطلع من مود المثلية زى ما انا بحاول على طول لكن انا شايف ان فعلا لازم التغير يبدأ من جوا الانسان لازم لو عايز يغير حاجه فيه من جواه من قلبه وعقله واحساسه الداخلى اما بالنسبه لموضوع الدكتور النفسى انا مره رحت لدكتور نفسى وللأسف طلع مثلى برضه وقلى ان انا هابعتك لدكتور صاحبى قلتله وبعدين فى الموضوع ده لازم متقلقش انا متجوز ومخلف
شكرا

Anonymous said...

علي فكره ياكريم الدكتور دا مجنون او زي ما قالو بيطري بس انت لازم تتحلي بالصبر واتحت موضوع علاجك هدف ليك ومشلازم تياس انا كان لي صديق كده بس الحمد لله مع الصبر وقوت الا راده وبقربه من الله تعافي واخيرا اشكرك علي استماعك وادعوا الله ان يعافيك

Anonymous said...

كريم دخلت موقعك وعجبنى اختيارك لقصة لذيذة حملتها من موقعك
بس لما صوتت السؤال الخاص بالمثلية كنت باصوت على انه مجرد فكاهةاو نكتة
يمكن دى اول مرة اتطرق لشخص زيك طوال حياتى لكن صدقنى يسعدنى معرفتك وعايزة اقولك احيانا حتى الطبيعين بتجيلهم نزعة للمثلية لكن العبء الاكبر على الشخص نفسه هل يطاوع رغبته او يقاومها هو ده السؤال ولازم تسال نفسك هل ده من وانت طفل ولا ظهر بسبب ظروف معينه ده برضه سؤال تانى ساعتها هتلاقى فين العلاج وازاى ... وسعدت بمعرفتك
riri

Anonymous said...

اولا انا فرحان جدا من دجربتك ديه وعايز اقولك ان اول طريق النجاح فشل واكيد انت استفدت ،بغض النظر عن كلام الدكتور فكك منه كان مجنون ولا عاقل بس المهم انك بدات ومشوار الاف ميل يبدا بخطوة
على فكرة انا اعرف واحد صحبى جدا اكتشفت انه بيعانى من ميول مثلية وكانت صدمة ليا بس الموضوع لازم يتاخد بعقل وبدءانا اول سكة النجاح وهى 1-المواجهة يعنى تكون صريح مع نفسك انا عايز ايه عايز ابقى طبيعى زى باقى البشر والمخلوقات ولالاءة عايز ادخل الجنة وانتصر على نفسى وعلى شطانى ولا النار وبقى مهزوم ،هل الموضوع اسبابه ايه معاياه وانا بحبه وهو متغلغل فيا اد ايه الصراحة والوضوح خطوة لابد منها فى اى تغيير
2- القوة انك تبدا خطواتك ومواجهتكبقوة وشجاعة وتصميم واقتلع كل الاثار السيئة من جذورها 3- وهى اهم حاجة الاادة ولازم تقول انى حكمل وحوصل المشوار طويل اه بس انا حوصل انا كدة غلط وحبقى صح ولو اقعد اتعالج 10سنين بس لازم حوصل الناس قالوا صحابى شدونى ايا كان بس انا حكمل واتقدم ومش حبص ورايا من غير اكتئاب اى ياس
يبقى الثلاثية هية الراحة والمواجهة -القوة -الارادة
ده غير تنمية ثقتك بنفسك وعلاقتك بربنا ودعائك له وانك تترجاه يرحمك ويشفيك وطبعا حتبعد ان اى مؤثر سلبى ممكن ياثر عليك او يرجعك خطوة روا ومتسبش حاجة ممكن تطلعك خطوة قدام الا وتعملها وفى الاخر لازم تتابع مع دكتور بس يكون ثقة
حتلاقى الموصوع صعب بس هى كدة (الا ان سلعة الله غالية الا ان سلعة الله الجنة )

عارفين ليه بيجلنا امل ديما ويروح كالعادة ...فكرين الطرق الصح مفهوش سعادة
وان شاء الله ربنا يرحمنا كلنا وينصرنا على نفسنا وشطنا ويجمعنا فى الجنة

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيك يا كريم وعامل ايه
اولا ربنا يهديك زي ماهداني ;-) طبعا فاهم قصدي
ايوة انا كنت كده برضه والحمدلله دلوقتي مبقتش بطيق الشذوذ
ثانيا بقى هقولك ايه الي ممكن تعمله عن تجربة اكيدة
اتقرب من ربنا كتير جدا انا كل ماكنت باجي اعمل كده مع حد كنت دايما بفتكر ان عرش السماوات والارض بيتهز لما اعمل كده
فا بيبدا عندي تخيلات وتفكير ان ربنا شايفني دلوقتي وانا بعمل ساعتها بحس اني فقدت التركيز وفي نفس الوقت بفقد معاها المتعة اللي كنت منتظرها ومرة بعد مرة خلاص اتعودت انها حاجة قذرة جداا بس عايز اقولك ان في ظروف ساعدتني وهي ان في رمضان من الرمضانات وانا برضه كان الموضوع لسة في دماغي مكنش راح اوي اتفرجت على حلقات لعمرو خالد عن التوبة والتقرب الى الله والحمدلله كان الراجل ده من الاسباب القوية اللي خلاني ابطل حاجات كتير واعمل حاجات صح كتير
انا دلوقتي لسة متجوزتش صحيح بس الحمدلله مبفكرش غير في البنات ( والله تاعبني اوي بلبسهم ده :-)) بس مشكلتي بقى دلوقتي هي العادة السرية نفسي ابطلها بقى لانها برضه من الاسباب اللي خلتني اسيب الشذوذ عشان كنت بستخدمها في التفكير في البنات كل مااحس بشهوة وكنت بتفرج على افلام سكس نسائية وزي مابقولك الحمدلله خلاص الموضوع انتهى بالنسبالي وكل ده من غير ولا دكتور واحد والله وعلى فكرة تانية انا كان السبب في كده عندي اني حصللي تحرش في صغري بس دلوقتي والله ولا تفرق معايا عادي جدا اطفال كتير بيحصل معاهم كده

ربنا يتوب علينا ويسترنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليه
امييييين يارب

مع احترامي ليك يا كريم بس انا شايف ان المدونة دي ملهاش لازمة انا حاسس انك بتعملها عشان عايز تفضفض صحيح بس مش كده لان في ناس نفوسها ضعيفة فاكرة الموضوع هزار ولا لعبة يدخلو يقرو ويعلقو تعليقات سخيفة وهما ميعرفوش ان ده مرض او بلاش مرض عشان محدش يزعل انا شايفها عقدة نفسية محتاجة لعلاج زيها زي اي عقدة نفسية في اي حاجة تانية

انا اسمي عبوود ( طبعا مش اسمي الحقيقي ده اسم الدلع ) ه

Anonymous said...

بصراحه المدونه
فوق الممتازه انا معجب بيك جدددددا
انت انسان والله بدون مجامله ممتاز وصريح
بس لو كان ينفع الاستراك فى المدونه انا كان نفسى والله
مع حبى *)(محمد كمال )(*

karem @mohamed=love &resbek for ever




باااااااااااااااى
محمد كمال عاشق مدونة وشخصية كريم الانسان المصرى البسيط

Zika said...

انا عندي حلول جربتها مع صديق انجليزي مسلم من اصل سعودي ونفعت جدا الحمد لله
اقرا كتب رومانسيه
اتفرج علي افلام رومانسيه
حاول تجرب تشتهي البنات .حتي لو مش بيحصل
ابدا بوهم نفسك انك مش كده وانك بتشتهي البنات
هتلاقي نفسك بعد فتره مصدق ده فعلا
وهتتغير
مارس الرياضه
يعني مثلا روح الجيم , اجري كل يوم الصبح ...مارس رياضه بشكل عام ..جرب مثلا تلعب كوره( حتي لو مش بتعرف ) مش مشكله اللعب النتيجه هتبانلك بعد ما تبدا تلعب
هتلاقي نفسك بتبعد واحده واحده وبتنسي ميولك الغير صحيحه ( من وجهة نظري) واتمني انك تكون مقتنع بده علشان تقدر تغير من نفسك
ودايما كل ما تفكيرك يروح للحاجات دي
افتكر حرمانيتها
وافتكر عقابها عند ربنا
ومتفقدش الامل في ربنا انه يشفيك
ويهديك
**
يقولالله وهو يحدثنا حديث يعقوب (ع) لبنيه عن قصة يوسف الذي غاب عنه كما يقولون مدة (18) سنة من دون أن يعرف له خبراً (يا بني اذهبوا فتحسسوا من يوسف وأخيه ولا تيأسوا من روح الله إنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون) يوسف: 87. وفي آية أخرى: (ومن يقنط من رحمة ربه إلا الظالمون) الحجر: 56. وفي آية ثالثة: (قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعاً إنه هو الغفور الرحيم) الزمر: 53.
اقرا قران ..
حس باقران
حس بالذنب
ومتقولش انك بتصلي ومتدين وانت مبتعملش باللي ربنا قال عليه وبتعصيه:
ولست أرى السعادة جمع مال ..... لكن التقى هو السعيد
وتقوى الله خير الزاد ذخرا ..... وعند الله للأتقى مزيد 0

تعصى الاله وأنت تزعم حبه .... هذا كلام في القياس بديع
لو كان حبك صادقا لأطعته ..... ان المحب لمن يحب مطيع 0
انت كاتب كويس..وصدقني قراية الشعر وكتابته هتساعدك بارضه كتير
..
انا قريت في علم النفس كتير ..مش علي سبيل الدراسه ولكن علي سبيل الهوايه
اعتبرني طبيبك النفسي واسالني في اي حاجه لو تحب
وجميل ان انت ناوي ( وده اللي انا حاسه من كلامك) وبكده هتقدر تغير نفسك
انا لقيت مدونتك بالصدفه وانا بدور علي اغنية مشربتش من نيلها
تحياتي
سلام

Anonymous said...

الله ستير يحب الستر و انا ضد الفضايح
و لو المجتمع وحش الاحسن اننا نتعامى و ده لسبب بسيط ان الانسان زى الطفل عاشق للبرائة و السعادة الحقيقية فيها بدليل الاطفال اسعد من الكبار لكن برده احب احكي يمكن حد يستفيد ان نفس اللى حصلك يا كيمو حصلي و كنت بحكي للدكتور على موضوع جنسي لقيت علامات الاثارة واضحة عليه و ابتدى يشد في البنطلون و طبعا كان فاكر اني مش واخد بالي و قالي نفس الكلام و ماله مارس الجنس مدام تعبان الحقيقة حاجة تقرف لك و لنا الله يا كرميلا

Anonymous said...

عالج نفسك بنفسك ياكريم

Anonymous said...

Thanks for your marvelous posting! I seriously enjoyed reading
it, you may be a great author. I will be sure to bookmark your blog and will eventually come back very soon. I want to encourage you to ultimately continue your great job, have a nice
evening!

Unknown said...

بعض الاطباء النفسيين بيمارسوا الجنس مع المثليين

Post a Comment

اشكرك على إهتمامك وتعليقك .. والإختلاف في وجهات النظر شئ مقبولة ما دام بشكل محترم ومتحضر .. واعلم أن تعليقك يعبر عنك وعن شخصيتك .. فكل إناء بما فيه ينضح .