12 November 2007

حينما يتزوج المثلي امرأة

اليوم سنفتح سويا موضوع شائك و مثير للجدل الكثير ، و هو زواج رجل مثلي من امرأة ، لن اقدم لكم نتائج او حلول او اراء نهائية ، فقط سأفتح الموضوع معكم في شكل مجموعة من النقاط ، سأعرض لكم وجهة نظري في الموضوع .

اولا ... ماهي دوافع زواج رجل مثلي من امرأة ؟؟

بالتأكيد تختلف الدوافع و تتنوع باختلاف شخصية الرجل ، و لكن دعوني اعرض لكم بعض الاسباب التى قد تدفع رجل مثلي للدخول في تجربة الزواج من أنثى :

ربما الخوف من المجتمع هو الدافع ، الخوف من اثارة الجدل حول سبب عدم زواج هذا الرجل ، لهذا يلجاء الي الزواج حفاظاً على حياته الخاصة . ربما يكون الزواج هنا كواجهة اجتماعية لهذا الرجل ، لانه انسان ناجح و لابد ان يظهر دائما بمظهر الرجل الذي لا ينقصه شىء و وجود زوجة و اسرة تقليدية يساعده على الحفاظ على عمله و على مكانته الاجتماعية أمام الأخرين .

ربما التجربة هي الدافع خلف الزواج ، لان هذا الرجل غير راضي او مقتنع بمثليته فيقرر الزواج كتجربة ربما استطاع من خلالها ان ينسي عالمه الخاص ، و ان يستمر في الحياة كباقي البشر ، و لكن في هذه الحالة لابد ان يتحلى الرجل بالشجاعة لخوض هذه التجربة ، لان النتائج غير مضمونة ربما نجحت ربما فشلت ، لابد له ان يكون شجاع بشكل كافي .

ربما الانتقام او الاستغلال هو الدافع لهذا الزواج ، و لن اتناول هذه النقطة بالشرح لان قليلون جدا من قد يكون هذا دافعه .

ثانيا ....ما هو موقف الرجل بعد الزواج ؟؟؟

لن اتحدث عن القدرة الجنسية هنا للرجل المثلي فقد يتخيل البعض ان المثلي ليس لديه القدرة لمعاشرة المرأة و لكن هذا فهم خاطىء ، بالطبع ستختلف النتائج من شخص لأخر لكن دعونا نتكلم عن الغالبية ، حيث سينجح الرجل في المعاشرة و لكن كيف و بأي طريقة ؟ بالتأكيد سيكون هناك برود في الأداء و عدم حب لما يفعله .

تخيل كيف سيكون أداء رجل مغايير ينام مع رجل مثلي ، مجرد أداء او واجب او مجرد شىء او حركات للتخلص من الشهوة ، بنفس هذا الأداء سيكون الرجل المثلي مع زوجته ، حيث الدافع خلف العملية الجنسية هو ارضائها و خوفا من انكشاف امره امامها ، و ليس الدافع رغبة داخلية ولا حبا فيها ولا اعجابا بها .

و بالتأكيد لن يكون هذا اللقاء بالمعدل الطبيعي مثل أي رجل مغايير مع زوجته ، فالرجل المثلي هنا يقوم بهذا بأقل معدل ممكن ، او نتيجة لضغط الزوجة عليه ، اذا ما كانت جريئة نوعاً ما .

حدثني شخص ما - مثلي و متزوج - ان النساء بعد الزواج و بعد الحمل و الانجاب يزهدن في العملية الجنسية ، و ان الزوجة تنشغل بالأبناء و البيت عن زوجها و عن حياتها الخاصة و متطلبات جسدها ، لا ادري ما مدى صحة هذه المعلومة و لكن هذا الكلام عن تجربته الخاصة ، و بالتأكيد هذا التطور او التغيير كان في صالحه . أو ربما يعود إلي عدم استمتاع الزوجة من العملية الجنسية .


ثالثا .. ما موقف المرأة بعد الزواج ؟؟؟

بالتاكيد ستشعر المرأة ان هناك شىء غير طبيعي ، ربما اهمال زوجها لها ، لا اقصد المشاعر ، فمعظم المثليين حنونين و متفهمين للمشاعر الانسانية ، و لكن من الناحية الجنسية ، و عدم اكتراثه بها و بتفاصيل جسدها ، و ربما عدم وصولها لنشوتها اثناء اللقاءات الجنسية و ذلك لقصر مدة اللقاء و طبعا نعود مرة اخري الى ان ذلك يعود الى ان الزوج يقوم بهذا ليس بدافع داخلي و انما ارضاء للزوجة او خوفا منها و بالتاكيد هذا يؤثر سلبا على جودة اللقاء .

لو كانت الزوجة غير مثقفة جنسيا ستهتز ثقتها بنفسها ، و انها غير قادرة على اثارة زوجها ، و خصوصا لو انها لم تكن تتمتع بقدر كافي من الجمال ، و ستبدأ بكره ذاتها و الاصابة بالاكتئاب و ربما كره العملية الجنسية كلها .

وربما يكون هذا هو السبب الحقيقي لزهد المرأة في الجنس بعد الزواج و ليس الانجاب ووجود اطفال و لا الانشغال في البيت كما قال لي احد الاصدقاء .

أما اذا كانت مثقفة جنسياً فستبدأ في البحث حول سبب المشكلة و ربما واجهت زوجها بهذا و هذا نادر الحدوث هنا في مجتمعنا ، و ربما كانت المواجهة بشكل غير مباشر عن طريق اثارة المشاكل و الخناقات و تكدير الصفو العام لمناخ العلاقة التى قد تنتهي بالانفصال و الطلاق .

و هناك نوع اخر قليل نسبيا و لكنه وارد الحدوث ، و هو ان تستغل هذه المرأة ضعف الرجل هنا و تتحرر بشكل ما داخل هذه العلاقة ، و كما لم اتناول نقطة الاستغلال في موقف الرجل ، لن اتناول هنا استغلال المرأة للرجل .


رابعا ... هل يتغير الرجل المثلي بعد الزواج و يصير مغايير ؟؟

حقيقة لا ادري و لو اننى اشك في حدوث التغيير ، و نادرا ما يحدث هذا التغيير ، ربما يصير هذا الرجل المثلي بايسكشوال ، اى انه قادر على ممارسة الجنس مع الجنسين ، و لكن في واقع الامر . انا لا اعتقد ذلك . فلو افترضنا انه اصبح بايسكشوال و انه من النوع الذي يبحث عن الجنس ، ستجده دائما يبحث عنه مع الرجال و ليس النساء ، فهو يكتفي بزوجته و يحمد الله انه قادر على اداء واجباته نحوها ، و ستجده لا ينظر الي امرأة اخرى غيرها ، ارأيتم كم هو مخلص لها !!


خامسا ... اذا كان هذا شكل العلاقة بينهم ، فأيهما الجاني و من فيهما الضحية ؟؟

نعم الزوجة هنا ضحية بكل تأكيد ، و لكن هل الزوج المثلي هو الجاني ؟؟؟ كثيرون سيقولون نعم ، و لكني اختلف معهم . هل أقدم هذا الرجل المثلي على الزواج برغبته ؟ الإجابة بالنفي .. لو عدنا الى كل الدوافع في النقطة الاولي لن نجد منها اي هدف او دافع خاص به او يعود عليه بالنفع ، حتى اذا كان الدافع هو التجربة .

ما هو حكم القانون في القتل تحت الإكراه ؟ أليس الرجل المثلي مُكره هنا ان يرتكب جريمة الزواج من امرأة ؟ و من هو الذي يُكره هذا الرجل على الزواج ؟ أليس المجتمع ؟

لو كان لهذا الرجل الحرية في ألا يتزوج ، و ان يعيش مقبولاً بدون مساس بكرامته و كبرياءه او مكانته العلمية او الثقافية ، و ان يختار من يحب ان يحيى معه رجل كان او امرأة ، هل في هذه الحالة كان سيكون هناك دافع واحد لرجل مثلي ان يتزوج من امرأة ؟

نعم اعلم ان هناك نماذج سيئة جدا جدا قد يراها البعض لرجال مثليين ، و لكن هناك نماذج اسواء لمغاييرن ، في بعض الأوقات افكر في بعض هؤلاء الرجال او الشباب الذين قد يكونوا نموذج سيء للرجل المثلي و التى قد تدفع البعض لكره المثليين جميعا ، و لكن لهم عذرهم ، قد تكون هذه هي الطريقة التى لم يجد غيرها في التنفيس عما بداخلهم : عدم وعي و عدم ثقافة و كره للذات كل هذه الأساب قد تدفعهم للانتقام من انفسهم بهذا الشكل .

هناك الجيد و السيىء في كل مجال و في كل شكل و في كل التصنيفات ، ليس كل المثليين شياطين ، و ليس كلهم ملائكة . و ليس كل المغاييرين شياطين و ليس كلهم ملائكة .

دوعنا نتعرف جيدا على هذا الانسان اولا ، بعيدا عن الاحكام المسبقة التى توارثناها دون وعي و دون تفكير ، ثم نترك الحكم لعقولنا و ليس لمعتقداتنا القديمة ، و اذا اكتشفت ان هذا الانسان سواء كان مثلي او مغاير ، مسلم او مسيحي ، ابيض او اسود ، بحري ام صعيدي ، اهلاوي ام زملكاوي ، منوفي و لا دمياطى ...... الخ ، اذا اكتشفت انه سيىء فابتعد عنه و لكن لا تعمم هذا الحكم على باقي البشر . و ايضا اذا اكتشفت انه جيد فاقترب منه و اكسبه صديقا و لكن ايضا لا تعمم الحكم على باقي البشر .


اخيراً .. و اذا كان الاثنين ، الرجل المثلي و زوجته ، كلاهما ضحايا .. فأعتقد أنكم الآن تدركون من هو الجاني .

28 comments:

Anonymous said...

كريم الموضوع هذا معقد
ويختلف من شخصيه لأخرى
مثل لما وحده تتزوج واحد ماتحبه ومغصوبه عليه
في اللي حتجامل زوجها وفي اللي مش حتستحمل
عموما الله يوفق كل زوجين ويجعل بينهم موده ورحمه

كريم ارسلت لك اكثر من ثلاث ايميلات ومارديت علي :(
عاوزه افضفض لك ياراجل :p
هذا ايميلي
sosa_alsosa@hotmail.com

Noor - نور said...

موضوع في منتهى الاهمية
ولطالما اثار اهتمامي
ولربما احد الحلول لمشاكل المثليين هي الزواج من مثلية؟؟؟

ممكن حل لتخفيف الضغط من قبل الاهل

Anonymous said...

موضوع مهم اوي ياكيمو

شوف انا مش مع ان راجل مثلي يخدع مراته و يتجوزها عشان شكل المجتمع يمكن انا بحلل الأمور اكتر من اللازم بص تعالي معايا نفكر لو راجل مثلي اتجوز امراه و فضل مثلي يعني حيكون له علاقات خارج الجواز و ماادراك بقه ممكن اللي معاه يكون عنده مرض معدي و لا حاجه و يجي الراجل ينقله لمراته و هو مش عارف
طب ايه ذنبها ساعتها؟كان كل همها انها تكون اسره و يكون ليها اطفال تفرح بيهم

الزواج ياكيمو مسؤليه مش بس عند المغايرين عند المثليين برضه و لازم نكون قد المسؤليه
مانخاليش الظروف هي اللي تودينا و تجيبنا لازم نكون حازمين في قرارتنا

تحياتي لك علي اثاره الموضوع الهام ده و اتمني ان رأيي مايضايقش

Anonymous said...

صديقي كريم
انا مثلي متزوج لاني رفضت واقعي فالمثلية ليست شيئا اخترته ولكني رفضته..اولا انت تتحدث بنوع من السخرية وهذا ما يجعل القارىء يشمئز من طريقة طرحك للموضوع ثانيا لم تركز الا على الجنس وكان الزواج هو غريزة جنسية ليس اكثر ثالثا لو كنت طرحت الموضوع بطريقة علمية وهادفة كنت اعطيتك بعض النصائح والارشادات ولطالما كنت تقول في كتابات سابقة ان الجنس ليس هو الاساس فمع الاسف لا نرى في هذا الطرح الخاطيء غير ذلك
فادي

kareem azmy said...

فادي
اى سخرية اللى بتتكلم عنها
انا تناولت الموضوع بمنتهي الموضوعية
ومفيش اى مجال للسخرية في الموضوع

اكيد انت اللى فهمت غلط
او ان نقطة من النقاط استفزتك فقولت انى بسخر

ثانيا انا قولت فعلا ان الجنس مش كل شىء
و ان الحب اهم من الجنس
بس انا بتكلم عن علاقة حد مثلي
يعنى هو لما هيحب هيحب واحد مش واحدة
و لو قدر يحب زوجتة حب عاطفي زي اللى يقدر يحبه لواحد و كمان قدر يعاشرها جنسيا فليه بقة اصلا يبقى مثلي او يعمل علاقة مع واحد
ما دام العاطفة و الجنس ناجح فيهم مع امرأة يبقى ليه بقى يبقى مثلي
و لا هي فراغة عين و السلام

و متشكر على نصايحك

kareem azmy said...

الصديقة صاحبة التعليق الاول سوسة
مش وصلني ايميلز بجد

عموما تم اضافتك للمسنجر
و اتمنى لقائك قريبا ع الشات

-----------------------------------

العزيز نور

ساتناول موضوع زواج مثلي بمثيلية قريبا


----------------------------------

الغالية اجندا حمرا
طبعا الجواز او العلاقة مسئولية
و ده اللى بنادي بيه ان العلاقة بين المثليين تبقى مسئولية متبادلة و مشتركة مش مجرد مشاعر و جنس و الموضوع ينتهي

---------------------------------

Anonymous said...

عزيزى كريم
ازيك؟ يا رب تكون بخير و فى أحسن حال

أنا متابع مدونتك من شهور و قرأت كل الموضوعات اللى فيها و حقيقى بأعتبرها من أحسن المدونات اللى شفتها إن لم تكن أحسنها على الاطلاق

الكلام ده مش مجاملة لكن هو ده فعلا احساسى لانى شايف انك بتعبر فيها بصدق عن كل اللى جواك من غير تزيين وأنا اصلى بأحب الصراحة لانى انا كمان كده اللى فى قلبى على لسانى
أنا اسمى على هو مش اسمى الحقيقى بس أنا اخترته من 3 سنين و دلوقتى بقيت احس أنه اسمى فعلا بالاضافة لاسمى الاصلى
أنا سنى 25 سنة ومثلى


بالنسبة لموضوع الزواج من امراة بالنسبة للمثليين فالموضوع ده أعتقد إنه منتشر فى كل المجتمعات و بالذات المجتمعات الشرقية مش بس كده ده فيه منظمات و جماعات دينية و بالذات الاسلامية بتروج و تشجع هذا النوع من الارتباط بين رجل مثلى و امراة
أنا عرفت الكلام ده لانى عضو فى المنظمات دى

هى منظمات و جماعات افتراضية على الانترنت بس
للاسف الموضوع ده مشاكله كتير جدا لكن هم بيروجوا له من زاوية الدين و ان الاسلام مافيهوش رهبانية و ان الرسول صلى الله عليه و سلم قال:الزواج سنتى و من رغب عن سنتى فليس منى
صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم
و طبعا هم بيطبقوا الحديث علينا احنا كمثليين و تلاقى مثليين كتير مقتنعين بضرورة الزواج من امراة و لما تسالهم طيب و البنت اللى هيتجوزها ذنبها ايه؟

يقولو الزواج مش جنس و بس بالاضافة الى ان انت لازم تختار زوجة محترمة مش بتاعت جنس و تكون من النوع اللى مالوش فى الحاجات
طيب و دى هتعرفها ازاى؟
طيب اذا واحد جيه بخته فى واحدة بتاعت جنس ايه اللى يحصل؟
قالو :خلاص لو مش عاجبها تطلب الطلاق

خلى بالك ان اللى بيقول الكلام ده مش مثليين و انما من رجال دين مسلمين

طيب المفروض بقى ان المثلى يقول لها على حقيقته قبل الزواج صح؟
قالو لا ما ينفعش

أنا عندى قصص كتيرة جدا جدا جدا لرجال مثليين اتجوزوا من نساء مغايرات و كلها كوارث و مصايب فى مصر و البلاد العربية و الاسلامية
و الموضوع كله معتمد على ان البنت ممكن تكون محترمة و تحافظ على السر و ما تكلمش
و ده حصل فعلا ان فيه ستات فضلو ساكتين 10 سنين و20سنة بالرغم من عدم حدوث علاقة جنسية منذ الزواج
اى زواج مع ايقاف التنفيذ

بالنسبة للزواج من مثلية فده كمان موجود بس يمكن بره مصر و انا قرات عنه و عندى مقال منشور فى جورنال واشنطن بوست خاص بالمسلمين المثليين اللى بيدورو على بنات مثليات من أجل الزواج لتفادى الضغوط الاجتماعية هابقى ابعته ليك لو تحب تقراه

مش عارف استمر فى كلامى و لا كفاية كده؟
حقيقى ما كنتش أحب إن يكون اول ايميل منى ليك بالطريقة دى
أنا من زمان عاوز اكتب لك بس مش عارف ايه اللى كان مانعنى
يلا سلام دلوقتى

Anonymous said...

بالنسبة للاسباب اللى بتدفع الرجل المثلى للزواج من امراة فأحب أضيف للاسباب اللى اللى انت قلتها سببين كمان

طبعا المثلى بيواجه ضغوط من الاهل و الاصحاب و المجتمع للزواج لكن فيه كمان شخصبن تانيين بيضغطوا على المثلى للزواج

الطبيب النفسانى و رجل الدين

فعندما يحاول المثلى التخلص من مثليته و يبحث عن طبيب نفسى و يوقعه حظه العاثر مع طبيب جاهل لا يدرى شيئا عن المثلية, يخبره الطبيب بضرورة الزواج و ان الزواج هو الطريق الوحيد للتخلص من المثلية

أما اذا قام المثلى بأخذ راى رجل دين فانه ايضا يحثه و يشجعه على الزواج وانه هو الحل للتخلص من مشاعره المثلية
و هنا يجد المثلى ان كل من هم حوله يشجعونه على الزواج بمن فيهم الاطباء النفسانيين و رجال الدين
اذن, هل كلهم على خطأ و ذلك المثلى هو الوحيد الذى على الصواب؟

و بالتالى فكثير من المثليين يستسلمون لهذه الضغوط و يتزوجوا

ما هى نهاية هذا الزواج؟؟؟
أغلب الذين تحدثت معهم من المثليين الذين تزوجو,انتهى الزواج طبعا بالطلاق. فى بعض الحالات حدث الطلاق بعد الزفاف ب5 أيام و البعض الاخر بعد 3 سنوات

أعتقد أن المعدل المتوسط لحدوث الطلاق هو بعد 3 سنوات من الزواج لان أغلبهم قال ذلك

صدق أو لاتصدق
الكثير من هؤلاء الرجال الذين فشلوا فى الزواج سوف يعيدون الكرة مرة اخرى و يتزوجوا!!!!!!!
و السبب فى ذلك انهم مقتنعين أو تم إقناعهم أن السبب فى الطلاق هو المرأة و ليسوا هم و ان الفتاة التى تزوجها المثلى لم تكن تفهمه و لم تقدر مشاعره و انها لاتستحقه و انه سوف يجد من هى افضل منها
بالتاكيد رجال الدين المغايرين و بعض المثليين هم من يروجوا لهذه المهاترات

أغرب ما قرأت فى هذا الموضوع هو قصة احد المثليين الذى تزوج و فشل تماما فى العلاقة مع زوجته و تم الطلاق,الان يريد ان يتزوج ثانية مع انه مازال مثليا كما هو بل يسأل ماذا يمكن ان يفعل كى لا يحدث الطلاق مرة اخرى

الكثير من هؤلاء الناس يقولون إن المرأة لا يهمها الجنس فى الزواج و لكن يهمها حسن المعاملة من الزوج و أنها اذا وجدت زوجها ذو صفات حمبدة فسوف تتغاضى عن مسألة ضعف العلاقة الجنسية بينهما

حقيقة أنا لا أدرى مدى صحة هذا الكلام

Anonymous said...

بالنسبة للبنت اللى بتتجوز واحد مثلى و مش بتطلق بيكون ده زى ما أنت قلت ناتج فى الغالب عن الضعف و قلة الحيلة و احيانا نتيجة ان البنت ممكن تكون من وسط بسيط بينما العريس المثلى غنى أو انها تكون من بلد زى مصر و العريس عايش فى امريكا مثلا فتستحمل كام سنة لحد ما تاخد الجنسية
ههههههههههههههههههههههه

و فى بقى بنت ممكن تفتكر ان هى السبب فى عدم وجود علاقة حميمة سوية بينها و بين زوجها و ان هى اللى مريضة و محتاجة تتعالج ودى طبعا بتكون ما عندهاش اى ثقافة او وعى

عموما أنا هاقولك على موقع او اتنين عن الماس دول بس بلاش تنشروا فى الردود عشان مش عايز ناس كتير ينضموا له يسيبوهم بس بعد ما يكونوا وصلوا لمرحلة من الاكتئاب




أما بخصوص رأى الفقهاء عن زواج المثلى من امرظاة فأنا قرأت انالامام مالك لما جاءته بنت متزوجة و لكن لم يحدث علاقة بينها و بين زوجها و سألته عن الطلاق
قيل أنه صمت و لم يعلق
أنا بصراحة مش عارف مدى صحة الكلام ده

علي

AMRO .O. ABDELHALIM said...

عزيزى كريم
انت تتحدث وكانك لا تعرف عذاب المثلية
واراك تبحث فى دوافع الناس، هو امر غير مفيد لانك لا تعرفه ولن تصل الى يقين فيه
ثم تبنى مجموعة من الافتراضات بناء على ذلك لتصل الى نتيجة ان مثل هذا الارتباط محكوم عليه بالفشل!، اعتقد ان الموقف السليم هو تشجيع زواج المثلى، لان المثلى اولا واخيرا هو انسان يحتاج الى الزواج والانجاب والاستقرار، دامن حقه ذى مهو شىء من حق المغاير
ثم ان المثلية كما تعلم ليست جنسا فقط، هى مشاعر فى اصلها، اذا لم يمارس المثلى مثليته بعد الزواج فلن يضره ذلك فى شىء، وان كان قويا فقد يكون هذا هو طريقه للتخلص من المثلية الى الابد
المثلى الذى يتزوج ليتخفى فقط ثم يمارس المثلية بعد الزواج هو خائن وبلا اخلاق
ان يتحول المثلى الى بيسكشوال هو افتراض قابل للتحقق بنفس مستوى عدم قابليته للتحقق، والسبب ان المثلية مشاعر بينما الجنس احاسيس، فنحن نحس بالحاجة للاكل كما الجنس ولكننا نشعر بالحب كما السعادةاو الغضب مثلا
الحديث عن حرية المثلى فى ان يتزوج او لا يتزوح هى مسئلة متاحة، ما ليس متاحا هو ان يقبل المجتمع بزواج المثلى من مثلى او ان يعلن شخص مثليته
والضغوط المتعلقة بالمظهر الاجتماعى تقل وطائتها بزيادة الاستقلا ل والقدرة المادية للمثلى
انا رافض للتعميم فيما تطرح، ليس كل المثليين مكرهين، ولا علاقة لمسئلة القتل تحت الاكراه بهذا الامر وليس مطلوبا من المثلى ان لا يسعى لتغيير نفسه، ولا يحتاج احد ليجرب نفسه قبل الزواج فهى امور متاحة وسهلة
اتفق معك فى ان الزواج مسئولية على الجميع ولكنها مسئولية اكبر على المثليين وان المثلى الذى يتزوج ثم لا يفلح يقدم نموذجا سيئا يودى لكراهية المثليين، ولكنى اعتقد ان لا احد من غير المثليين قد يحب المثليين، فالمثلى هو شخص غير مرغوب فيه، والاستثناء هنا ياتى من الصفوة، المثقفة، المقتنعة بالافكار العلمانية واللبرالية والحداثية، كم يمثل هئولا ؟
اختلف معك ان الزواج للمثلى سيجعل منه ضحية او سيجعل من زوجته ضحية، الا فى حالة عجز المثلى عن الشعور بالنساء فى الجنس
اختلف معك فى المثلى غير المتقبل لمثليته هو بالضرورة كاره لنفسه، وصاحب ميول انتحارية وقد يقوده ذلك الى الزواج، واذا كان هناك مثليون كارهون لانفسهم فهو صنف نادر ويصعب التعرف عليهم
اتفق معك فى ان البشر بهم بهم السىء وبهم الحسن ولكنى ساصنف المثلى الذى يرغب بالزواج ضمن فئة الاخيار
اسف للاطالة ولكننك تطرح فى هذا الموضوع الكثيرمن الافكار الجديرة بالمناقشة
تحياتى

Anonymous said...

هاى كريم احنا اتكلمنا ابل كدا على فكرة و انا قريت الموضوع و حبيت بس اقولك سبب تانى يخلى المثلى يتزوج من امراة و هوا ان اى مثلى بيشعر بالوحده و بيحس ان اهلوا بعيد عنوا و انوا نفسوا يتزوج و يكون اسرة عشان تبقى جمبه و تقف معاه و تساعده و نفسوا كمان يربى اولاده صح عشان يتفادى اخطاء تربيه اهله ليه و كمان نفسه انوا لما يكبر يلاقى الى يسال عليه انا فى راى ان المثليه طبع او عاده و خطا كمان عند المثلى و الاصل هوا الزاوج و تكوين الاسرة لان اللفر فى المثليه عمروا ما بيحقق الى الزواج هايحققه للمثلى و كون ان المثلى ينجح فى زواجه او يفشل دا عادى لان كتير المغايرين بيفشلوا فى الزاواج بردوا و اسف للاطاله و انا بيكو على فكرة اكيد انت فاكرنى

أحمد الشرقاوي said...

صعب جدا الافتراض ده
انا قلت مرة ان نفسي يكن ليا اطفال ، وده ممكن يكوندافع ان الواحد يتجوز لكن مش من اي بنت و السلام
رغم اني في نفس المشكلة لكن بصراحه لو اتقدم لاختي عريس عرفت بعدها انه مثلي هارفض تماما اكمال الجواز رغم اني في العاده مش باعلق
الموضوع هيكون كله مشاكل ، و هيبقى ظلم للبنت، و انا شايف انه مش ينفع تصلح غلط بغلط اكبر منه، انت كده بتدمر اتنين مش واحد، غير ان الاولاد اللي هيطلعوا من الجواز ده هتبقى حظوظهم في الدنيا منيلة، لأنهم اتولدوا في بيت غابت عنه المشاعر الحقيقية، لأني شايف ان الجنس جزء مهم جدا من الحب بين الرجل و زوجته

Unknown said...

بسم الله الرحمن الرحيم

الموضوع مهم اكيد
ودائما حولة تدور الاسئلة من خلال المجتمع المثلي والمجتمع العادي
والحل ونسبة النجاح تختلف من فئة لفئة وشخص والثاني
انا شخصيا
ارفض هذا الحل ولا اوافقة ابداً
وافضل بعدم الارتباط
ولما اجلب لنفسي الفضيحة والوجع لكي ارضى هذا وهذا فرضى الناس غاية لا تصل اليها
والناس متل ما يقول المثل ما ترحم
وافضل ان ابقى هكذا اعيش مثليتي بمشاعري واحسيسي ولا ارتبط بامراة او رجل
فكم هي جميلة الحياة عندما تشعر كانك طفل

momo said...

hi kimo
this topic is not make sense for me
coz i will never just think in marrage
may be it is too important to who is suffering from this proplem
c u
bye

Loving Anabel said...

كيكو متتصورش قد ايه اعجبت بالبوست دة فعلا من اجمل المواضيع اللي قرأتها عنا عشت ياكبير

romeo said...

موضوع جميل جدا ياكيمو ومهم اوووى
بجد
انا اتبسطت اووى لعرضك للموضوع من كل الجهات
بس حقيقى الموضوع اكبر من انى ابدى فية رأيى
او تقدر تقول سنى وخبراتى اصغر من انى احكم على موضوع قوى زى دة
بس عرضك للموضوع مفيد ومرجع قوى للمهتمين
تحياتى ليك
romeo

Anonymous said...

هاي يا استاذ كريم
اولا انا مثلي- او كنت- واحب اعقب علي كلامك : للاسف فعلا طريقة طرحك للموضوع ابعد ما تكون عن الموضوعيه واضح جدا انك غير مقتنع بفكرة زواج المثلي اوكي ده رايك بس كونك تقول انا بعرض الموضوع بموضوعيه ده ابعد مايكون عن الواقع ده اولا

ثانيا انتا بتتكلم زي ميكون المثلي الي عايز يتجورز ده مارس مثلا الجنس النهرده مع رجل وقام بكره الصبح عايز يتجوز وده مش حقيقي ده بياخد القرار ده بعد علاج تقيم وعلاج طوييل لمده سنتين – في حالتي-والقرار لازم يكون نابع من الشخص وبنائا علي قناعات اتكونت عندو وليس بزن من المعالج او رجل الدين كما يدعي البعض لسا فيا ناس بتفهم بردو وعندهم تقدير للنثلين ومعانتهم بس واضح ان في ناس ما بتشوفيش غير السلبيات وبتسمع فقط وبتتعامل مع السمع ده علي انو واقع

ثالثا في نقطه احب اقولها اعتقد محديش قالها قبل كده الميول الجنسيه مختلفه بين البشر سواي كان مثلي استريت رجل امراه اقصد بالميول الجنسي الرغبه في الجنس في ناس عندهم الجنس ده اساسي وفي ناس مش بتفكر في بصوره دائما وفي ناس عندهم الجنس حاجه اساسيه في ناس حاجه ثانويه انا بقول كده عشان ارد للادعاء الي بيقول قلة المعشره الجنسيه بين الرجل المثلي والمراه- ده لو كان الكلام ده صحيح اصلا- ممكن يحدث بين رجل استريت وامره عاديه وبتمشي الحياه لان الحياه فيها كتير مش بس جنس ممكن طبعا نقبل الصوره دي لو واحد استريت بس ازاي كان مثلي طبعا امراته حتتعقد ويبتهي الموضوع باطلاقيا استاذ لازم نعترف ان في قصص لمثلين نجحو في التحول

Unknown said...

انا فتاة سعودية ابحث عن رجل مثلي للزواج الصوري يعيش

حياتو وانا اعيش حياتي بس طبعا التوافق لازم

Unknown said...

انا فتاة سعودية وابا اتزوج رجل مثلي ..الزواج الصوري
هو يعيش حياتو وانا اعيش حياتي والتوافق لازم
اعرف كيف صعب الحياة للمثلين في المجتمعات الاسلاميه

Unknown said...

انا فتاة سعودية ابحث عن رجل مثلي للزواج الصوري يعيش

حياتو وانا اعيش حياتي بس طبعا التوافق لازم

نيروز رؤى said...

مرحبا كيمو
انا من تونس منت اتزوجت شاب من مصر اتعرفت عليه بدبي. الشاب محترم و من عائلة محترمة. فجأة بعد شهرين من الزواج بقولي انا مش متأقلم في الحياة الزوجية و مش قادر اتأقلم. كنت بقلو ازاي ما احنا لساتنا متزوجين فطبيعي الواحد محتاج اقل شيى سنة عشان يتأقلم. و كان بيبكي كتير . المهم بعدين رجع عادي و قالي انا راح احاول تاني بس ما بوعدكيش. المهم بعد شهرين من الموقف ده رجع تاني لنفس
. الحركة بس أسوأ من الأول
كان طلب مني كل واحد يسكن لحالو لفترة عشان هو يقدر يقعد مع نفسه و يفكر و يشوف هيكمل حياتو ازاي هل معايا او لوحدو. كنت انا طبعا زي الغبية وافقت قلتلو ماشي قلت خليني اديه فرصة.

الي حصل كنت انا قعدت شهرين لحالي في بيت تاني و كان هو لا يكلمني و لا يعبرني و لا يسأل عني خالص مع العلم كيمو انا بنت حلوة و جذابة كتير يعني المفروض ما يخصلشي كده.
جالي بعد شهرين و قالي تعالي لو عايزة ترجعي انتي ضغطيني ما اديتيني وقت.
رجعت البيت كإني انا مش مراته خالص ممكن الكنبة بيهتم فيها اكتر مني.

بعد كده كان جالي و سألني إذا كان الوضع ده عاجبني، فكنت رديت لا طبعا بس انا مستنية قرارك انت عشان انا ما فيني اخذ قرار زي ده و انا مش فاهمة سبب التغير المفاجئ ده مع العلم انو كان ميت عشان يتزوجني و كان مستعجل كتير و كان بقلي انو بيحب يعيش لحاله و ده السبب الي قالهولي و انا الصراحة لحد اليوم ما اني مرتاحة و ما اني مقتنعة بالسبب الي قالهولي. تفتكر يا كيمو بكون هو مثلي ؟ و كيف انا اتأكد منكده عشان انا الصراحة اموت و اعرف الحقيقة.

انا bella

Amira mero said...


طب لو بنت مخطوبه وعرفت ان خطيبها مثلي وهو موجب وعمل كده مرتين بس هل تكمل معاه ولا لا وهو بيقول لها انه مش محتاج دكتور ارجوا الافاده

Amira mero said...

طب لو بنت اكتشفت ان خطيبها مثلي بس موجب وعمل كده مرتين بس هل تكمل معاه ولا لا وهو بيقول لها انه مش محتاج دكتور ارجوا الافاده

Anonymous said...

I do not even know how I ended up here, but I thought this post was
great. I do not know who you are but definitely you are going to a famous blogger if you aren't already ;) Cheers!

Yara said...

انا اول مره اعلق علي حاجه ووصلت للمدونه دي عن طريق موقع تاني لاني زوجه لمثلي الجنسيه من اكتر من عشر سنين عرفت من حاولي ٦ سنين الحقيقه وأتأكد منها واجهته قبلها طبعا كنت عايشه في عذاب والصراحه بعدها كمان حاولت كتير اتجاهله واعيش لبيتي واولادي بس بيحي غليا وقت بتعب ومش بقدر وبخس انه لا كله كدبه وكل خيانه خنجر في قلبي ومش عارفه أسامحه انا بحبه جدا وعمري ما حبيت غيره في حياتي ومعاه لحد دلوقتي علشان كدا مش علشان مجتمع ولا علشان بيت وأطفال اتوجهنا كتير واتخانقنا واتكلمنا وصدقتهكتير ويخذلني واتفاجاء بخيانه جديده هو بيقول انه مش مريض ومش هيتغير وأقبله كدا وحياته بره مليش دعوه بيها وطبعا ده مآثر علي حياتنا تقريبا مفيش بينا اَي علاقه غير نادرا وتحت ضغط مني
ياريت كل واحد يفكر الف مره قبل ما يتجوز وعلي الأقل يدي للي هيتجوزها حق الاختيار
انا حاليا بفكر في الطلاق وفِي نفس الرقت بديله فرصه اخيره للتغيير

Yara said...

انا عندي سؤال هل فعلا ممكن المثلي يغير مشاعره او يكبتها ويكون مخلص لزوجته ولا فعلا صعب ولو في حل يبقي ايه

kareem azmy said...

Yara اسف لمعاناتك ومدرك شكل الحياة اللي انتي عايشاها بس للاسف التوجه الجنسي مش اختيار ولذلك فهو لا يتغير

Nadia Teez 2nd said...

انا دكتور شاب ٢٤ سنة مزدوج الميول النوع جنسيا انا سالب إلى النخاع تماما ، و فى نفس الوقت تحت عوامل البيئة والظروف عاشق موجب للاناث متعدد العلاقات العاطفية والجنسية مع الاناث و لكن علاقاتى
مع عدد قليل كسالب مع الذكور
تزوجت تحت الضغط الأسرى العالى والاجتماعي.. مارست الجنس مع زوجتى الجميلة الشابة بامتياز و

هى صارت تعشق الجنس معى بجنون و إدمان
انا فكرت اننى سوف ينكشف امرى أمامها يوما ما ولابد ستكون فضيحة و مشكلة ، فاسرعت بايجاد حلول قوية متعددة تعتمد على تحويلها و ادمانها لأنواع مختلفة من الشذوذ الجنسى حتى تتقبل حالتى و تتعايش معها راضية إذا هى اكتشفت اننى سالب اعشق أحضان حبيبى الذكر
باختصار مهدتها لتمارس معى الجنس كأنها شاب سالب وانا الموجب فوقها ... فاشتاقت و طلبت منى بالحاح أن أمارس معها من الخلف .. و اكتشفت عند النوم معها إنها لها خبرات سابقة وعميقة و متعددة فى ممارسة الجنس من الخلف فى فتحتها الشرجية.. و حكت لى علاقاتها الجنسية المتعددة مع الشباب و بعضهم من الجيران ومن اصدقائى قبل الزواج منى و بعد الزواج ...
فبدات الانتقال إلى تعليمها المثلية الجنسية مع الاناث فنجحت فى إثارة شهوتها الجنسية مع زميلات و صديقات لها و صديقات لى و دبرت اللقاءات و طلبت من صديقتى أن تثير زوجتى و تمارس معها السحاق ففعلت وطلبت من زوجتى أن تمارس السحاق مع صديقتها المفضلة فعلت ذلك بنجاح أمام عينى بناء على رغبتى و تعددت علاقات زوجتى المثلية بالاثاث
هنا رأيت أثناء تبادل بعض الزيارات مع أصدقاء لى وزوجاتهم أن زوجتى تنظر إلى أصدقائى باشتهاء جنسى قوى و بخاصة الاغنياء المشهورين جدا منهم فشجعتها و دبرت لها فرصة الاختلاف فى حجرة النوم مع افضل واحد منهم وهو صديقى من الطفولة و طلبت منه أن يمارس الجنس مع زوجتى لأنها طلبت ذلك منى وانا وافقت ..... فتم اللقاء ومارست زوجتى الجنس مع صديقى أمام عينى و كنت سعيدا جدا مستمتعا بالمشاهدة
فطلبت زوجتى منى ممارسة تبادل الزوجات و وافقت
وبسبب هذه التطورات السريعة اشترينا فيللا فى منطقة منعزله بعيدا عن المدينة نلتقى فيها بالاصدقاء لننطلق بحرية تامة .. ولكن لنا بيتنا فى شقتنا فى بيت عائلتها لا توجد لنا فيه زيارات او ممارسات لأى علاقات من أى نوع ...
اريد ان اقول ان الطيور على أشكالها تقع
اذا كنت انا سالب او شاذ جنسيا فالأفضل أن تكون الزوجة تنتمى وتؤمن وتفضل نوع من الاتجاهات المتحررة الجنسية مثلى
تحياتى ووفهمى العميق للمشكلة
نحن نعيش حياة وشخصيات مزدوجة لا يمكن أن نخلط بينهما
تحياتى
نادية

Post a Comment

اشكرك على إهتمامك وتعليقك .. والإختلاف في وجهات النظر شئ مقبولة ما دام بشكل محترم ومتحضر .. واعلم أن تعليقك يعبر عنك وعن شخصيتك .. فكل إناء بما فيه ينضح .